-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48520 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

چرا قرآن كريم، اصل و نسب را مهم نشمرده و در آن دنيا برداشته است؟

قرآن كريم در اين باره ميفرمايد: فَإِذَا نُفِخَ فِي الصُّورِ فَلاَ َّ أَنسَابَ بَيْنَهُمْ يَوْمَغذٍ وَ لاَيَتَسَآءَلُونَ ;(مؤمنون،101) پس آن گاه كه نفخة صور قيامت دميد، ديگر نسبت و خويشي در ميانشان نماند و كسي از كسي ديگر حالي نپرسد. آن چه در اين گونه آيات نفي شده، اين است كه نسب و خويشاوندي، در آن جهان اثري ندارد، در حالي كه همه انسانها از جمله خويشاوندان حضور دارند; اما مهم نشمردن اصل و نسب، به اين علت است كه نسبها در آن روز، كاري از آنها ساخته نيست; زيرا در دنيا كه نسبها محفوظ و معتبرند ميباشد، به علت نيازهاي دنيايي و زندگي اجتماعي دنيا است كه ما را ناگزير ميسازد تا خانواده واجتماعي تأسيس كنيم و عاطفههاي طرفيني، كمك به يك ديگر و... را كه ماية ادامة زندگي دنيايي است، معتبر بشماريم; آن كه فرزند خانواده است، وظايفي را انجام ميدهد و آن كه پدر و مادر است، به وظايفي ديگر ملتزم ميشود. ولي روز قيامت، ظرف پاداشعمل است، ديگر نه فعلي و نه التزام به كاري وجود دارد و در آن جا، همة سببها كه يكي از آنها نسبها است، از كار ميافتد و اثري ندارد; قرآن كريم در اين باره ميفرمايد: يَوْمَ لاَيَنفَعُ مَالٌ وَ لاَبَنُونَ ; # إِلآمَنْ أَتَي اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ ;(شعرأ،88و89) روزي كه نه مال سودي ميبخشد و نه فرزندان، تنها نجات از آنِ كسي است كه داراي قلب سليم باشد.

پيامبر اكرمميفرمايد: پيوند هر حسب و نسبي، روز قيامت بريده ميشود، جز حسب و نسب من.(مجمع البيان، طبرسي; ، ج 4، ص 178، منشورات دار المكتبة الحياة.) تنها چيزي كه در قيامت باقي خواهد بود، رابطة اعتقادي، ديني و عملهاي نيك و بد ميباشد.(ر.ك: الميزان، علامه طباطبايي;، ج 15، ص 98 ـ 99، دفتر انتشارات اسلامي / تفسير نمونه، آيت الله مكارم شيرازي و ديگران، ج 14، ص 330 ـ 331، دار الكتب الاسلامية.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.